Friday, January 30, 2009

Durian Runtuh - Menyewa Rumah atau Memajukan Tanah

Sekiranya anda mempunyai wang tunai RM100,000 apa anda akan buat? (hati anda mungkin akan berkata Eshhhhh...mana nak kumpul RM100,000 tunai dengan sekelip mata)

Tetapi untuk tujuan artikel ini cuba bayangkan anda mempunyai wang tunai RM100,000 dan anda berbelah bagi sama ada nak beli rumah untuk disewakan kemudian atau membeli tanah dan dimajukan untuk dijual kepada developer?

Saya ada terbaca satu artikel di Internet yang mengatakan memajukan tanah adalah jauh lebih untung berbanding membeli rumah untuk disewakan.

Ini adalah kerana tanah yang dimajukan akan mendatangkan durian runtuh dengan sekelip mata berbanding kutipan sewaan rumah secara bulanan.

Mungkin apa yang dimaksudkan dengan memajukan tanah adalah memecahkan tanah tersebut kepada lot-lot tanah dan jual kepada pemaju untuk dijadikan kawasan perumahan.

Menurut artikel tersebut juga memajukan tanah tidak berisiko seperti menyewakan rumah (mungkin penyewa lari tanpa bayar sewa dan lain-lain).

Kesimpulannya adalah tidak kira apa jenis pelaburan yang kita buat semua berisiko, tak ada satu perniagaan di dunia ini yang dijalankan tanpa risiko (Zero Risk). Apa yang membezakan orang berjaya dan kurang berjaya adalah keupayaan untuk menganalisa serta meminimumkan risiko.



No comments:

Post a Comment