Thursday, January 15, 2009

Skim Cepat Miskin

Siapa yang tidak kenal dengan skim cepat kaya, skim ali baba, main kutu, Gores dan Menang, Multi Level Marketing (MLM) dan sebagainya.

Saya menyimpulkan kesemua skim seperti di atas sebagai skim cepat miskin.

Kata pepatah inggeris money easy come easy go ada kebenaranya.


Ini adalah kerana asas tercetusnya idea di sebalik skim cepat kaya adalah untuk menjadikan orang paling atas kaya (upline).

Mungkin kebanyakan kita tidak sedar bahawa kita golongan (downline) hanya diperalatkan untuk memastikan upline kita kaya raya. Kita sering ditaburkan dengan kata-kata manis, janji-janji manis yang mana akan membuatkan semangat seseorang itu berkobar-kobar untuk melabur dalam skim tersebut.

Siapa yang akan membela nasib golong donwline ini sekiranya wang yang ditaburkan untuk memperkayakan upline lesap?

Saya teringat akan kata-kata ini A good saleman can sell an ice-cream to an eskimo. Adakah kita akan tertipu oleh kata-kata manis saleman terlatih ini?

Daripada kita melaburkan duit kita kepada sesuatu benda yang tidak nampak (abstrak) apa salahnya sekiranya kita melaburkan duit tersebut dalam hartanah.

Sekurang-kurangya ada juga tempat berteduh sekiranya hari hujan. Dan yang paling menarik sekali mengenai hartanah adalah nilai hartanah saban tahun akan naik.

Saya tidak mempunyai pengalaman terus dengan skim cepat kaya kerana saya menolak apa jua anasir-anasir yang menyerupai skim cepat kaya.

Ingin saya menarik perhatian saudara-saudari sekalian terhadap perkara seperti di bawah:

Mengapakah kita sanggup bermati-matian mempromosikan produk orang lain (MLM) semata-mata nak memastikan yang kita dapat komisyen.
Apa salahnya sekiranya kita mempromosikan produk kita sendiri. Sekiranya kita boleh mempromosikan produk orang lain saya rasa tidak ada masalah untuk kita mempromosikan apa-apa produk yang dihasilkan dengan hasil titik peluh kita sendiri.

Kesimpulanya sekiranya kita mempunyai sedikit wang, pelajarilah ilmu menyimpan di dalam dana-dana yang menjanjikan keselamatan dan dilindungi kerajaan seperti dana-dana amanah (ASB). Saya cadangkan jumpa pakar kewangan yang terlatih dan bukan saleman skim cepat kaya.

Saudara dan saudari sekalian, melalui pengamatan saya saya mendapati ilmu sebenar yang diperlukan untuk menjadi kaya raya sebenarnya bukanya ilmu skim cepat kaya tetapi ilmu kesabaran, kesabaran dan kesabaran.

No comments:

Post a Comment