Sunday, January 11, 2009

Segalanya Bermula Dengan RM

Saya sering ditanya bagaimanakah hendak memulakan pelaburan hartanah yang pertama.

Sebelum saya menjawab soalan tersebut saya ingin berkongsi satu nasihat yang telah diturunkan oleh datuk saya. "Guna duit untuk buat duit"

Sebelum memulakan sesuatu pelaburan hartanah seseorang tersebut sekurang-kurangya memerlukan sedikit wang simpanan paling kurang 10% daripada nilai hartanah tersebut. (sekiranya hartanah bernilai RM100k, kadar simpanan adalah 10 ribu).

Mungkin setelah mendengar jumlah wang tersebut semangat kita yang sebelum ini berkobar-kobar untuk terus terlibat di dalam pelaburan hartanah telah mula lentur, tetapi percayalah tanpa disiplin kewangan yang tegas tidak mungkin kita boleh bertahan di dalam bidang pelaburan hartanah. Cabar diri anda untuk menyimpan dan nikmati faedah penat lelah anda menyimpan apabila menerima kunci rumah baru anda.

Saya akan menyambung artikel ini esok dan menerangkan bagaimana kita boleh membeli rumah dengan mengeluarkan deposit yang minima.


No comments:

Post a Comment