Tuesday, January 20, 2009

RM2000 Bagi Tanah 1 Kaki Persegi

Pernah tak kita bertanyakan kepada diri kita, agak-agaknya berapakah nilai size tapak kaki kita?

Untuk makluman semua nilai sesebuah hartanah turut bergantung juga kepada nilai harga saiz 1 tapak kaki persegi hartanah tersebut.

Baru-baru ini saya telah berpeluang untuk betanyakan harga sebuah projek kondominium di selayang dan harga bagi kondominium tersebut adalah RM240,000 dengan diskaun ( harga termasuk harga tanah, bahan binaan dan lain-lain kos yang berkaitan). Sekiranya kita membuat pengiraan mudah/kasar harga 1 kaki persegi bagi kondominium tersebut adalah RM240.

Bagi hartanah di Cyberjaya pula, harga rumah di Cyberjaya yang bersaiz 750 kaki persegi adalah RM210,000 dan pengiraan mudah/kasar bagi nilai tanh bersaiz 1 kaki persegi adalah RM280.

Melalui perbandingan mudah diantara dua kawasan yang berbeza ini dapat disimpulkan harga tanah di Cyberjaya adalah jauh lebih tinggi berbanding kawasan di Selayang, Selangor.

Cuba kita lihat perbandingan bagi harga hartanah di KLCC pula, melalui perbualan tidak formal saya dengan salesman tersebut, saya turut dimaklumkan bahawa harga tanah bagi satu kaki persegi di Kawasan Segi Tiga Emas KLCC boleh mencecah sehingga RM2000.00.

Bayangkan sekiranya harga tanah 1 kaki persegi beharga RM2000.00 berapakan jumlah harga sebuah kondominium yang berkeluasan 1000 kaki persegi di KLCC.???

Kesimpulanya, bolehkah anda bayangkan tanah sebesar tapak kaki anda bernilai RM2000.00???


* Fakta daripada artikel di atas diperolehi daripada sumber-sumber lisan dan boleh dipertikaikan kesahihanya.


1 comment:

  1. dunia sudah maju, ekonomi semakin gawat....

    nilai kaki pun dah mahal...

    macam mana nak hdup dlm ekonomi yg gawat sekarang?

    ReplyDelete