Thursday, January 22, 2009

Presiden Amerika yang ke-44

Sekali lagi dunia telah mengalu-alukan kehadiran Presiden Amerika yang baru.

Presiden Amerika yang ke-44 ini tampil dengan imej yang berlainan daripada Presiden yang sebelum ini yang gemar berperang.

Beliau bukan sahaja lebih diplomatik di dalam menetapkan dasar luar Amerika malahan seolah-olah akur dengan gesaan dunia agar Amerika tidak mengamalkan dasar konfronstasi seperti mana yang telah diamalkan oleh Presiden Amerika yang sebelum ini.

Di dalam ucapan sulung beliau sebagai semasa beliau mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika yang ke-44 (untuk makluman upacara angkat sumpah terpaksa dibuat dua kali) beliau sedar tentang kemerosotan imej Amerika di mata dunia, beliau akur bahawa Amerika sedang berada di dalam krisis ekonomi, dan beliau juga sedar bahawa Amerika perlu bangun semula untuk memimpin dunia.

Persoalanya, adakah kita masih memerlukan Amerika untuk memimpin dunia? Adakah kita akan pulih daripada kemelut ekonomi sekarang dengan kepimpinan baru ini? adakah kita akan duduk diam dan membiarkan kerancakan ekonomi kita ditentukan oleh Amerika?

Saya tidak boleh meramalkan apa yang akan berlaku pada masa hadapan, tetapi sebagai seorang penduduk di dunia ini, saya rasa kita semua inginkan keamanan yang berkekalan, keadilan sejagat, kemakuran yang boleh dikongsi bersama dan satu dunia yang bersatu dan bertolerensi.



No comments:

Post a Comment