Sunday, February 1, 2009

Hartanah Putrajaya - Lingkaran Putrajaya

Ronda-ronda di sekitar kawasan Putrajaya yang termasuk Puchong, Dengkil, Salak Tinggi dan lain-lain. Kita mungkin akan terkejut dengan harga rumah-rumah baru di sekitar kawasan ini.

Sebelum saya pergi lebih jauh berbicara mengenai tajuk ini disertakan imbasan harga rumah jenis teres di kawasan lingkaran Putrajaya untuk makluman:

1. Putrajaya - RM400 hingga RM500k

2. Bangi - RM300K

3. Salak Tinggi RM275K

4. Cyberjaya RM500K

5. Puchong RM300k

Gerak hati saya mengatakan harga langsung tidak logik. Pernah saya bertanyakan mengapa harga rumah-rumah ini mahal sangat berbanding 2 tahun lepas. Jawapan daripada pihak pemaju amat mudah iaitu harga bahan binaan naik ketika musim naik harga minyak tempoh lalu.

Tetapi senario sekarang harga minyak turun, tetapi harga rumah baru yang dilancarkan masih sama.???

Pelik, pelik dan pelik.

Saya tidak dapat menjelaskan mengapa harga rumah-rumah tersebut naik mendadak seperti sedemikian, cuma sekiranya kita masih nak memebli rumah di kawasan tersebut mungkin kita boleh beli rumah 2nd hand.

Kesimpulanya, saya merasakan harga rumah di kawasan-kawasan lingkaran Putrajaya menjadi mahal disebabkan faktor spekulasi berbanding nilai sebenar rumah tersebut.

2 comments:

  1. mengarut je harga rumah skrg..ynag beli rumah harga berjuta, ada bayar cukai tak?..kena siasat ...

    ReplyDelete