Wednesday, February 4, 2009

Kerja Kosong Poket Tebal

Sedih! itulah yang boleh digambarkan apabila saya mendengar laporan berita semalam yang mengatakan setakat Januari 2009 sebanyak 10,000 pekerja yang telah diberhentikan kerja di negara kita.

Tetapi sekiranya kita lihat dari aspek positif, ini lah masa untuk kita bangkit dan teruskan perjuangan di dalam bidang lain. Dalam sedar tak sedar kita sebenarnya telah dibebaskan daripada norma-norma biasa seekor semut.

Rutin biasa seekor semut adalah keluar mencari makanan dan pulang membawa makanan. Sekiranya kita terikat dengan rutin-rutin ini lama kelamaanya kita akan terjerumus di dalam penyakit yang dipanggil "selesa". Apabila kita terlalu selesa kita akan mudah leka dan terlupa yang sebenarnya punca utama rezeki adalah daripada perniagaan dan bukan makan gaji.

Ingin saya berkongsi cerita berkenaan kejayaan sebuah negara pulau yang berhampiran dengan kita. Daripada satu rancangan temubual di RTM 1 tempoh hari, para panel ada menyatakan bahawa kebanyakan negara pulau maju adalah disebabkan faktor tekanan dari segi ekonomi dan sosio hidup yang memerlukan negara tersebut berebut-rebut untuk mencari kelebihan ekonomi bagi menandingi negara tanah benua (i.e Malaysia) yang kaya dengan pelbagai hasil-hasil bumi.

Negara-negara tanah benua disebabkan kaya dengan sumber bumi kebanyakannya amat selesa dengan keadaan ini sehingga menyebabkan dasar dan kegiataan ekonomi di negara tersebut adalah sekadar "ala kadar". Rakyat pun sangat selesa dan leka sehingga semua kerja-kerja di negara tersebut di out source kepada tenaga-tenaga luar. (i.e negara-negara timur tengah)

Kesimpulanya pelaburan hartanah boleh memberikan sumber rezeki tambahan yang sekurang-kurangnya boleh dijadikan tabung kecemasan sekiranya kita memerlukanya tambah-tambahan ketika suasana ekonomi gawat seperti yang dialami sekarang.

1 comment:

  1. Agak setuju dengan topik ini..

    oleh itu bukalah minda, renungkan diri, nilai potensi yang ada, bertindak segera dan jangan tamak..

    Tiada Rezeki yang akan datang dengan sendiri melainkan berusaha meraih rezeki dan tiada usaha yang sia-sia melainkan usaha itu mendatangkan kerosakan di bumi yg nyata!

    ReplyDelete