Sunday, December 6, 2009

HARGA MATI BELI ATAU TIDAK

Apabila kita berbicara mengenai pelaburan, kebiasaanya terdapat dua jenis pelaburan.

1. Pelaburan jangka masa panjang

2. Pelaburan jangka masa pendek

Contoh 1: Pelaburan Jangka Masa Pendek

Si pembeli membeli sebuah apartmen baru dalam pembinaan dengan harga RM130,000 dan menjualnya 2 tahun kemudian dengan harga RM150,000. Bermaksud keuntungan RM20,000 dalam tempoh 2 tahun. Keuntungan daripada pembelian ini dapat membantu anda dari segi wang deposit untuk pembelian rumah lain tetapi tidak akan dapat membantu anda dari segi jumlah income/pendapatan anda. (bank selalu menggunakan formula tanggungan/pendapatan).

Contoh 2: Pelaburan Jangka Masa Panjang

Si pembeli membeli sebuah apartment yang telah siap daripada pemilik dan meneruskan kutipan sewa selama sekurang-kurangnya 5 tahun sebelum menjualnya semula. Keuntungan daripada sini ada dua, kenaikan harga hartanah dalam masa 5 tahun dan kutipan bulanan sewa yang boleh menampung untuk pembelian hartanah seterusnya.

Kedua-dua scenario di atas ada baik dan buruknya yang tersendiri.

Walaupun harga rumah anda membeli telah mencapai HARGA TEPU ATAU HARGA MATI, anda sebagai pelabur yang bijak harus mahir di dalam mempelbagaikan pelaburan anda dan menggunakan asset yang sedia ada untuk menjana keuntungan. Kata orang putih THERE IS ALWAYS ANOTHER WAY TO DO THINGS.

Apa yang saya ingin kongsikan disini adalah, TIADA CARA MUDAH UNTUK MENDAPAT ILMU DAN KEUNTUNGAN DARIPADA PELABURAN.

Setiap pelaburan memerlukan keberanian, pengorbanan dan analisa yang terperinci.

Selamat melabur.

No comments:

Post a Comment