Tuesday, October 6, 2009

Nasihat Membeli Rumah

Semala saya berkesempatan berjumpa dengan beberapa orang graduan yang baru menamatkan pengajian di sebuah IPTA.

Di dalam sesi perbincangan tersebut, saya telah menarik perhatian mereka mengenai kepentingan untuk membeli hartanah/rumah pada usia muda.

Diantara nasihat yang telah saya berikan:

1. Rumah merupakan aset yang bernilai tinggi berbanding kereta;

2. Mulakan simpanan untuk dijadikan deposit.

3. Beli dari atas tangan orang lebih murah berbanding beli rumah baru daripada pihak pemaju,

4. Ketahui kadar faedah terendah dan kaedah untuk mendapatkan pembiayaan.

5. Jagan terlalu gopoh gapah ketika membeli rumah dan berhati-hati dengan perkara-perkara yang tersembunyi.

6. Analisa lokasi hartanah tersebut.

7. LOKASI, LOKASI dan LOKASI

Bagi merekan yang memerlukan khidmat nasihat saya sudi membantu.

Sila hantar komen dan sekiranya masa mengizinkan saya akan balas pertanyaan anda.

5 comments:

  1. saya juga masih mencari hartanah sekitar putrajaya.. kerana saya berpendapat hartanah di putrajaya akan melonjak dalam beberapa tahun mendatang.Dalam merisik risik, terkejut benar kerana kebanyakannya >200k.. (rupanya dah naik pon)
    Saya belum pernah membeli apa2 hartanah.. mendengar bajet yg dibentangkan jumaat lalu, putra/cyber jaya akan dibangunkan lagi.. Boleh berikan pandangan mengenai cyberjaya memandangkan hartanah di putrajaya sudah pun berada jauh daripada kemampuan saya..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana memberi komen.

    Daripada pengalaman saya yang tidak seberapa ini.

    Cyberjaya memang merupakan kawasan yang berpotensi besar untuk dilabur. Tapi kena berhati-hati dari segi jenis asset yang dibeli. (i.e keluasan saiz property)

    Cuma kalau saya tak silap, hartanah di Cyberjaya jauh lebih mahal berbanding Putrajaya.

    Contoh: Service apartment The Domain di neocyber Cyberjaya dijual pada harga RM210k pada tahun 2008. Keluasan apartment tersebut adalah 750 kaki persegi.

    Pada tahun ini the Domain 2 pula akan dibuka untuk jualan dan harga bagi unit yang bersaiz sama iaitu 750 kaki persegi dijual pada harga RM230-260k.

    Nasihat saya cuba cari asset yang lebih murah untuk dibeli tetapi boleh mendatangkan keuntungan.

    Kalau En. berminat untuk melabur dalam hartanah saya ada kenalan yang hendak menjual apartment berhampiran UKM bangi.

    Saya rasa asset ini amat berbaloi untuk dibeli sekiranya En berminat menceburi bidang hartanah.

    ReplyDelete
  3. xpasti en dapat @ tak reply saya sebelum ini. Saya berminat untuk mengetahui mengenai hartanah tersebut, en.. emelkan detail mengenai hartanah tersebut ke emel saya : meklin@gmail.com
    boleh saya tengok2 dulu.. TQ

    ReplyDelete
  4. I want to know more about re-financing and how I can get profit from it. Saya baru membeli 1 rumah flat dgn harga RM54K and the market value is abt 60K-75K. Saya masih berumur 23yrs old and berapa jangka masa dibolehkan utk re-financing. please email me at ridzam08@gmail.com

    ReplyDelete
  5. saya ade perkara nak tanya datuk bandar.. ada apartment di precint 11 putrajaya, 3 bilik tidur 2 bilik air untuk dijual dgn harga RM100k. Apartment ini dah ditambah dengan kitchen cabinet dan lantai & separuh dinding ditambah tile. Agak2 harga tu ok ke? kalau ok, rasanya nak invest. sila balas ke email mihaziq@yahoo.com. Terima kasih

    ReplyDelete