Raya di kampung pada tahun ini agak berlainan.
Keseronokan aidilfitri tak seperti dahulu.
Tiada lagi lampu warna warni berkelipan, tiada lagi cahaya pelita menerangi perkarangan kampung dan tiada lagi senyum tawa kanak-kanak di malam raya.
Mungkin peredaran zaman telah menyebabkan norma-norma sambutan hari raya berbeza daripada yang sebelum ini.
Saya juga tidak terkecuali, menggunakan teknologi 3G melalui telefon. Saya lebih banyak menghabiskan masa di rumah berbanding berkunjung ke rumah sanak saudara.
Apa yang memeningkan saya, adalah kadar kesekakan rangkaian yang dialamai oleh syarikat Telco.
Bila tiba je musim raya, bukan sahaja jalan raya di lebuh raya mahupun bandar sesak dan padat.
Malahan talian telco (rangakaian mudah alih) turut mengalami kesesakan.
Saya membayar lebih kurang RM100++ setiap bulan untuk perkhidmatan telco tetapi adakah mutu perkhidmatan terputus-putus (gangguan kepada rangkaian) ini yang diharapkan???
Mungkin kuasa pengguna masih belum bersatu di dalam memastikan syarikat Telco yang terlibat lebih bertanggungjawab di dalam menyediakan perkhidmatan yang disediakan.
Sampai bila masyarakat pengguna akan duduk diam???
No comments:
Post a Comment